Een werkgeversverklaring is een document waarin je dienstverband en inkomen staat beschreven, dit document wordt gebruikt voor de aanvraag van een lening, een huurwoning of een hypotheekaanvraag voor een koopwoning. Dit is bewijs voor de geldverstrekker dat je de maandlasten aankan en dus de hypotheek/ lening kan krijgen.
Dit is een standaardformulier die per bank een andere lay-out heeft, hierin moet wel altijd hetzelfde ingevuld worden. Het invullen van dit formulier wordt gedaan door de werkgever.
Een werkgeversverklaring is voor veel geldzaken relevant, dit zijn onder andere:
Naam, adres, postcode en plaats van het bedrijf
Voor -en achternaam plus de functie van de werknemer en datum van in dienst treding.
Welk soort contract heeft de werknemer.
Krijgt de werknemer een vast contract en behoudt hij deze.
Wat is het brutoloon met eventuele toeslagen.
Is er sprake van loonbeslag.
Als werkgever moet je ook bepaalde informatie over je werknemer hebben. Verschillende informatie kan je vooraf al opvragen en verzamelen, zo is het belangrijk om de volgende gegevens te hebben:
– Naam, adres, postcode, geboortedatum;
– Ingangsdatum van de dienst;
– Functie en brutojaarsalaris;
– Vakantietoeslag, ontregelmatigheidstoeslag, vaste 13e maand, provisie;
– Eindejaarsuitkering, overwerk;
– Eventueel verstrekte leningen en loonbeslag.
Je kan bij de werkgeversverklaring alvast rekening houden met een toekomstige salarisstijging. Op dit moment vraagt de geldverstrekker je meestal om op briefpapaier van je bedrijf te verklaren per wanneer de stijging ingaat, zodat de stijging vast staat.